Wat doen we bij vertraging? De patient wacht geduldig; een kwestie van “goed patiëntschap”?

Gisteren had ik een vrije dag. Mijn moeder moest naar de specialist in het ziekenhuis. En enige begeleiding daarbij is tegenwoordig gewenst. Nu is ons plaatselijke ziekenhuis modern geoutilleerd. LCD schermen brengen promoties van het ziekenhuis, de stad, het weer en helaas ook de uitlooptijden. Bij aankomst werd ons gemeld dat de uitlooptijd 30 minuten bedroeg. We waren een kwartier te vroeg, want gelukkig zijn we geen al te ervaren ziekenhuisbezoekers. En als de ervaring ontbreekt ben je doorgaans ruim op tijd. Zo weet ik als forens.
Buiten was het bijzonder vies weer, dat bood enige troost. De koffie mevrouw kwam niet langs (service van het ziekenhuis). Je hebt wat te kijken, je praat een beetje, je neemt de “vak”literatuur voor wachtenden door. Volgt af en toe het LCD scherm en ziet tot je schrik dat de uitlooptijd oploopt. Uiteindelijk staat er 60 minuten op het scherm.
De afspraak was 11.30 uur. De co-assistente kwam ons 10 minuten eerder dan verwacht halen.
Grappig dat ik onlangs een literatuurverzoek kreeg: of je een consult van een co-assistent kan weigeren. Het blijkt te kunnen, maar jurisprudentie erover heb ik tot nu toe niet hard kunnen vinden. Heb nu aan “moeders lijve” ervaren hoe een dergelijk consult tot stand komt. De co stelt zich voor en geeft aan dat wij later in de spreekkamer van de dokter worden verwacht. Je moet wel bijzonder mondig en ervaren zijn, wil je op dat moment weigeren op haar vragen in te gaan. Eigenlijk ben je gewoon blij dat er wat actie komt.
Uiteindelijk belanden we weer in de wachtkamer in afwachting van de “echte”dokter.
Inderdaad is het ruim 60 minuten later, dan onze afspraak stond gepland, dat de assistente ons komt halen.
Als ik met de trein een uur vertraging heb, krijg ik van de NS een tegemoetkoming voor het gekochte treinkaartje. Gezien de marktwerking in de gezondheidszorg vroeg ik me eigenlijk af wat het ziekenhuis en/of de dokter bij vertraging zou kunnen aanbieden?
Is het geven van informatie wel voldoende. Let op omroepbericht!
Op de terugweg kwamen we langs AH en scoorden daar een zomerzegel!

Misschien is een boetezegel een idee. Met een vol boekje krijg je leuke kortingen of vrije uren!
Overigens de dokter was bijzonder aardig en hopelijk kundig genoeg.
Over 2 maanden mogen we terug komen, dan weten we meer, ook of we ooit een boekje vol zouden kunnen sparen. Ik spaar het liefst voor:  ma’s en mijn gezondheid en anders voor vrije uren, want die worden zo schaars.

Hoezo patientenrechten?

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Arts, Dokter, gezondheidszorg, klantgerichtheid, marktwerking, patient, prestatieindicatoren, Ziekenhuizen, Zonder categorie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s