Schrijf ik voor de baas of privé; Spoetniklanceringen.

Na met goed gevolg de Spoetnik web 2.0 cursus van de UBA te hebben afgerond, dacht ik een redelijke blogger te zijn geworden. In het NRC van 29/30 november 2008 las ik een artikel over “Digitale zeepkisten” van  Hidde Tangeman. Dat artikel bracht me enigszins aan het twijfelen. Ik ben dus één van de miljoen bloggers of/wel een “burgerjournalist”.
Ik probeer mijn bronnen te checken, enigszins evidence based mijn artikelen te staven, maar een blogger wordt nooit een echte journalist staat in de krant. Volgens de kenners blijven burgerjournalistieke hoogstandjes uit. Dan moet men toch echt eens het blog van mijn collega Laika (Laikablog) bekijken, maar ja dat is misschien niet zo hun onderwerp.

Dat er ook juridische valkuilen zijn voor de werknemer bij het gebruik van web 2.0. was ik mij tot voor kort niet bewust. Sinds ik op het spoor kwam van de afstudeerscriptie van Mieke Kreunen ‘Juridische valkuilen voor de Werknemer 2.0’. weet ik beter. Sinds die tijd valt mijn oog regelmatig op berichten in de krant over ontslag van bloggers, wegens onwelgevallige uitspraken over de baas, op hun blog en heeft mij toch aan het denken gezet.

Kreunen, die opgeleid is in het Nederlands Recht aan de Universiteit Utrecht in de richting arbeidsrecht en sociaal beleid met als aandachtspunten ICT, internet en communicatie & mediarecht, onderzocht hoe het er nou werkelijk voorstaat met de gevolgen van de ‘web presence’ op het werk en of de ‘werknemer 2.0’ zich moet bezinnen alvorens aan een weblog te beginnen.

Eigenlijk een aanrader voor de blogger, want een gewaarschuwd mens telt voor …. en komt zo niet voor het (ontslag)blok te staan. Wat me wel een beetje zorgen baart is dat ik het bloggen vanuit een bijscholing voor het werk heb geleerd. Opzet was te bekijken hoe je in de werksituatie gebruik kunt maken van de web 2.0 mogelijkheden. Moet ik nu harde afspraken met mijn werkgever maken.
(In de scripte staan ook bijzondere voorbeelden lees het kerstverhaal p. 19).

Het is moeilijk om een scheiding aan te brengen tussen een werkblog of hobbyblog. Je wilt het blog toch wat opleuken en gebruikt daardoor wel eens wat “spreektaal”.
Dat er allerlei voetangels kleven aan het bloggen, dat je wel op je woorden moet letten allereerst natuurlijk vanuit je eigen normen en waarden. Dat de baas ook meeleest of voorleest uit je blog is iets wat toch een beetje op de achtergrond zeurt.
Helaas is er tijdens de cursus geen aandacht besteed aan de etiquette. Al eens eerder heb ik trouwens geschreven over gedragregels voor medische weblogs. lees ook ->

Gut wat zou mijn baas er allemaal van vinden ?!
De scriptie maar eens goed bestuderen.

1 reactie

Opgeslagen onder Loopbaan, privacy, Spoetnik, Web 2.0.

Een Reactie op “Schrijf ik voor de baas of privé; Spoetniklanceringen.

  1. Interessant, de juridische valkuilen van het webloggen als werknemer. Tegenwoordig zijn veel werknemers ZZP’ers naast hun baan. Een werknemer, die blogt, kan dus net zo goed een journalist zijn. Wat maakt een burger tot een journalist? De journalisten vrezen de “burgerjournalisten” wellicht, want de burgerjournalisten zijn concurrenten. Concurrentie om de tijd van de lezers.
    Communicatiemedewerkers in dienst van het ziekenhuis kunnen naast hun baan in het ziekenhuis een communicatiebureau beginnen, vernam ik onlangs, dus in zo’n geval kunnen de cursussen in de baas z’n tijd benut worden voor de eigen onderneming.

Geef een reactie

