Patiënten feedback; het internet als medium.

 In Engeland bestaat sinds vier jaar de site “Patiënt Opinion”: een initiatief van Paul Hodgkin, GP die op zoek was naar een methode om de “wijsheid van de patiënt” ten goede te laten komen aan het Engelse gezondheidszorgsysteem.

Via deze site hebben de burgers de mogelijkheid om patiëntenervaringen (positief/negatief) te delen.
Je kunt een ander vertellen wat je overkomen is, maar ook kun je kennis nemen wat de ander is overkomen.

Grootste drijfveer om gevoelens publiek te maken is, dat men het vertrouwen heeft dat de feedback wordt gebruikt om de service van zorginstellingen te verhogen, men heeft het gevoel “lotgenoten” ermee te helpen.

Instellingen maken ook nuttig gebruik van deze webbased feedback, regelmatig plaatsen zij een reactie op de site naar aanleiding van een patiëntenverhaal.

Bij mijn weten bestaat in ons land een dergelijk medium nog niet, of het moeten blogs zijn waar mensen hun wel en wee op ventileren. Maar die moet je toevallig op het spoor komen. Een bundeling van alle  feedbacks zou handig zijn.

De site KiesBeter http://www.kiesbeter.nl verschaft de patiënt veel (medische)informatie over gezond leven, medicijnen, patiëntenrechten, patiëntenorganisaties, wachttijden, prestatie-indicatoren, een contactmogelijkheid: Heeft u vragen of opmerkingen? Wij helpen u graag!

Het lijkt mij een goede plek om daar een tool Patiëntenfeedback/patiëntenervaringen aan toe te voegen.

Dat is helemaal Patiëntgericht en daar zijn alle zorginstellingen druk mee bezig!

Literatuur:

• Hodgkin, P.K. Web based patient feedback: doctor rating sites. BMJ 2009:338:b1377.  Published 7 April 2009, doi:10.1136/bmj.b1377
 link
• Bacon, N. Will doctor rating sites improve standards of care? BMJ 2009;338:b1030. Published 17 March 2009, doi:10.1136/bmj.b1030. link

Via een discussiegroep van LinkedIn werd de volgende aanvulling aangereikt.
“Dergelijke sites bestaan ook in Nederland al langer en zijn in ontwikkeling http://www.consumentendezorg.nl/ is er een van.
En patiëntenfeedback op medicijnen en medicijngebruik is in te zien op de site van het Lareb http://www.lareb.nl

2 reacties

Opgeslagen onder gezondheidszorg, internet, klantgerichtheid, marktwerking, patient, Patientgerichtheid, prestatieindicatoren, Ziekenhuizen

2 Reacties op “Patiënten feedback; het internet als medium.

  1. In Nederland timmert de NPCF flink aan de weg met de website: http://www.consumentendezorg.nl

  2. Laat onze stichting, Gezond Leven, nu al twee jaar bezig zijn om hetzelfde in Nederland op te zetten! Helaas stoten we overal ons hoofd als het gaat om meedenken/meebetalen/meedoen.
    Met een minimum budget gaan we het toch uitvoeren.
    Als er organisaties, fondsen, verzekeraars etc. zijn die dit een geweldig plan vinden: meld u aan!
    De sites die genoemd worden zijn prima als het gaat om reguliere zorg, maar geven de consument nauwelijks of geen inzicht in de complementaire zorg, daar is dus echt een behoefte.
    Dat merkt de Infolijn AG ook dagelijks als mensen denken dat ergens staat genoteerd bij welke klacht welke complementaire behandeling effect zou kunnen hebben. Die kennis is er niet, behalve wat de Infolijn zelf in 20 jaar bijeen gesprokkeld heeft.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s