Kan positief bloggen: reputatieschade voorkomen?

Onderzoeksbureau Clipit, – specialist in online media monitoring, heeft een interessant onderzoek gedaan naar het effect van on-line berichtgeving over ziekenhuizen.

De laatste tijd is de gezondheidszorg veelvuldig in het nieuws, dreigende faillissementen, provinciale steun (opcenten), oneigenlijke concurrentie.
Het postcode beleid.

Het onderzoeksbureau heeft vastgesteld dat negatief nieuws, als zwaan kleef aan werkt, het genereert meer publiciteit. Het  aantal te googelen hits wordt groter, maar of het uiteindelijk voor een goede pers bij je klanten zorgt, is zeer twijfelachtig. Het bedrijf geeft zelfs aan dat reputatieschade op de loer ligt.

Als voorbeeld wordt de berichtgeving rondom het postcodebeleid aangehaald: het blijkt dat het AZM in eerste instantie mild werd afgerekend. Toen later het idee ontstond dat meer ziekenhuizen er een postcodebeleid op na hielden, de NMA onderzoek ging doen en er Kamervragen kwamen. Had dit tot resultaat,  dat steeds weer naar het AZM werd (ge)verwezen.

Het advies van Clipit  is dan ook:” Het monitoren van online media is cruciaal op het gebied van imago en reputatiemanagement. Internet wordt steeds meer een platform waarop consumenten discussiëren over nieuws. Zij beïnvloeden de online berichtgeving daardoor steeds meer. Instellingen en bedrijven krijgen hierdoor steeds minder controle over hun bedrijfsimago. Het monitoren van buzz omtrent een ziekenhuis of een kwestie is stap 1 in het managen of voorkomen van een crisis. Juist social media en blogs laten zien wat er leeft rond de instelling. Dáár moet ingrijpen beginnen.”  Lees verder ->

Kan Bidocblog door?
Doel is prikkelend informatief te berichten, zo probeer ik een positievevereputatie op te bouwen en hits te scoren.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder AMC, Gezondheid 2.0., internet, marktwerking, Web 2.0., Ziekenhuis 2.0.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s