Alcohol: braindrain-hersenvlucht.

 Het aantal kinderen dat door comazuipen, zich inderdaad buiten westen drinkt, stijgt schrikbarend.  Het gaat om evenveel jongens als meisjes in de leeftijd van 11 tot 18 jaar blijkt uit, woensdag jl.,  gepubliceerde cijfers van het Nederlands Signaleringscentrum Kindergeneeskunde (NSCK). Er is sprake van een toename van 48%.

Al eerder is in dit verband de noodklok geluid. Er zijn zelfs speciale alcoholpoli’’s ingericht om de achteroverslaande jeugd te begeleiden in ziekenhuizen te Delft, Rotterdam en Hoorn.

In West-Friesland is er een speciaal convenant  ”Westfrisland  ondertekend door tien West-Friese gemeenten en minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) een samenwerkingsovereenkomst getekend over de aanpak van Jeugd en Alcohol.

En toch lijkt het allemaal nog niet te helpen. De nieuwste discussie (o.a. aan tafel van Pauw&Witteman 21/04/10) gaat over de verhoging van de leeftijd naar 18 jaar, waarop men alcohol mag/kan kopen. Hersencellen zijn dan completer, betere keuze, minder schade. Tenminste als het werkt.

Ook werd gesteld dat de kinderen het drinken van hun ouders op de bank leren. Daar ligt de verantwoordelijkheid, bij de bank, crisis in huis?!

Nu is het meestal zo als je oog valt op een onderwerp dan lijkt het wel of iedereen zich in de discussie mengt. Een ware (vulkaan) eruptie.

Zo publiceert de Lancet in nr 2010/923 p. 1355.
het artikel “ Estimated effect of alcolhol pricing policies on health and health economic outcomes in Engeland: an epidemiological model”.

In dit artikel wordt geconcludeerd: Dat algehele prijsafspraken, verkooprestricties positief kunnen uitwerken voor elk type drinker (veel, matige, gezellige, jong en,oud)

Effecten: • vermindering consumptie, • verlaging gezondheidszorgkosten, • verhoging kwaliteit van leven.

Het onderzoek geeft aan dat jongeren in de leeftijd van 18-24 jaar het meest gevoelig zijn voor de prijzen die in de kroegen worden berekend.

Prijs omhoog, omzet omlaag. De kastelein niet blij. Evidence! 

n.b. Hoe lang hebben de supermarkten nog iedere week bier in de reclame?

—————————————————————————————————————

KNMG 23 april 2010 –  Comazuipen: politiek aan zet! 
Het aantal ziekenhuisopnames van jongeren door comazuipen is het afgelopen jaar met 48 procent gestegen. Dit maakt de noodzaak van ingrijpende maatregelen duidelijker dan ooit. De KNMG roept de Tweede Kamer op om zo snel mogelijk de nieuwe alcoholwet te aanvaarden. 
Lees verder ->

Trimbos pleit voor leeftijdsgrens van 18 bij alcohol
12/05/10-Vandaag bespreekt de Tweede Kamer de nieuwe Drank- en Horecawet. In een Open brief pleit het Trimbos-instituut, samen met GGD Nederland en STAP voor een leeftijdsgrens van 18 jaar bij de verkoop van alcohol. Lees verder ->

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Zonder categorie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s