Speeddaten: een tijdelijke flirt.

Is er nog tijd voor romantiek?

Onlangs deed ik het voor het eerst, tijdens een bijeenkomst van de Soroptimisten
Ik kende het fenomeen niet.
Wie ben jij, wie ben ik, wat kunnen we voor elkaar betekenen in 3 minuten.

Het resultaat was dat ik mijn speeddatepartner, inderdaad anders  leerde kennen en dat we nu samen een blog presenteren voor het fundraisingproject van onze club
“ Wij spelen de bal”. actie van en voor voetbalmeiden in Nederland en Colombia.

De uiteindelijke opbrengst zal zijn voor Amigos Colombianos.

Eens op zoek naar waar dit fenomeen zo ineens vandaan komt. Wat heb ik gemist.
Ooit gestart als een soort romantische matchmaking, datingprogramma. groeit het op dit moment uit tot meer dan een flirt, een zakelijke hype.

Vernuftig vind ik het dat dergelijke nieuwigheden (commercieel) worden opgepakt en weer opnieuw worden verpakt, zo dat ze ook op andere terreinen kunnen worden afgezet. Slim!

Een beetje ondernemer bezoekt tegenwoordig een speeddate bijeenkomst.
De netwerkborrels en recepties lijken een beetje uit. Een snelle bijeenkomst, met een snelle match, dat is van deze tijd.
Al lijkt “Open Coffee”  ook hoge ogen te gaan gooien.

Speeddaten wordt niet alleen maar voor commerciële doeleinden gebruikt.
Ook in de wetenschap is het een introductie tool.
Zo werden voor een Nijmeegs onderzoek in het voorjaar van 2008,  600 mannen en vrouwen tussen de 25 en 40 jaar voor een speeddate uitgenodigd in het Openluchtmuseum te Arnhem. Onderzoeker psycholoog Geertjan Overbeek observeerde wat er voor, tijdens en na de ontmoeting gebeurde.
“Magic in the air” ?!
Hij wilde weten waarom partners in eerste instantie voor elkaar kiezen. De wetenschap blijft hierbij dus wel dicht bij de oorsprong.

“ Speed dating with a twist: matching entrepreneurs and scientists”
Deze aankondiging kwam ik tegen op de website van het gerenommeerde Johns Hopkins Medicine Institute. Ook daar een speeddate event, om onderzoekers uit diverse disciplines met elkaar in contact te brengen en zo elkaar weten te bereiken voor nieuw onderzoek.
“Lets twist again”?!

Wie waakt er eigenlijk voor het ” te” veel.  Hype kan ook  dip worden.
Als ik bij iedere bijeenkomst, een nieuwe match moet scoren, wordt het toch ook een slopende bezigheid. Geef mij dan toch maar een borrel!

Bestaat slow daten ook?

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Zonder categorie

Geef een reactie

