Online patiënten feedback: het Twitterlevengevoel.

Sociale media raakt steeds meer ingeburgerd om te communiceren ofwel je mening te geven.

Je zag het gisteren bij de NOS uitslagen avond. Ook daar werden de meningen gepeild, door de twitterberichten uit te lichten, een stemming te kweken.  

Vandaag kreeg ik een uitnodiging deel te nemen aan een Academic conference on online patient feedback.  

Zou zomaar kunnen: een niet evidence based bron om de patiënten (on) tevredenheid te volgen.
Het is me nog niet opgevallen dat dit idee al breed opgepakt wordt door Nederlandse ziekenhuizen.
Er zijn ongetwijfeld bedrijven die het tellen van positieve en/ of negatieve berichten via deze sociale media in de markt hebben gezet als reputatiemeting. 

En de zorgbranche houdt nu eenmaal van ranglijstjes.
Elsevier is vast al aan het plussen en minnen, want eind oktober komen zij weer met  “de  beste ziekenhuizen” .

Marktwerking in een sociaal jasje?!

Is er wetenschappelijk bewijs voor een kwaliteitsverhogend effect van peilingen via Twitter? In het artikel: Happiness is assortative in online social networks van Bollen J, Gonçalves B, Ruan G, Mao H. Artif Life. 2011 Summer;17(3):237-51. Epub 2011 May 9. http://arxiv.org/pdf/1103.0784.pdf  

Lees ik dat:
“Blije Twitteraars volgen blije Twitteraars en verspreiden een positieve boodschap”.

Dus liefst aansluiten bij een groep positivo’s .

De tijd zal het leren of ziekenhuizen volgers worden?  

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Gezondheid 2.0., internet, patient, Patientgerichtheid, Ziekenhuizen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s