Het resultaat telt? Hoera de (kwetsbare) ouderen krijgen eindelijk aandacht!

Kwaliteitsindicatoren ziekenhuizen 2011. Kwetsbaar opstellen.

De Inspectie voor de gezondheidszorg richt haar aandacht de komende jaren in het bijzonder op kwetsbare ouderen. Veilige zorg voor kwetsbare ouderen.

Ondervoeding, decubitus, pijn, delier zijn situaties die de ouderen in een kwetsbare positie kunnen brengen. Vooral een (onverwachte) ziekenhuisopname kan een levendige oudere behoorlijk uit zijn evenwicht brengen.

De Inspectie stelt dat er teveel thema’s zijn die de kwaliteit van zorg raken, waardoor ziekenhuizen prioriteiten moeten stellen. De kwetsbare ouderen krijgen daardoor niet altijd de aandacht  die ze nodig hebben.

In samenspraak met de wetenschappelijke verenigingen zullen er specifieke kwaliteitsindicatoren worden opgesteld voor deze groep patiënten.

In de praktijk merk ik dat een polikliniek bezoek ook  belastend is voor ouderen. Het komt gelukkig niet tot een delier, maar het geeft wel stress en kost deze patienten en hun begeleiders veel energie. 

Meer empathie van de (paramedische) behandelaar, zou ook standaard moeten worden. Want maar al te vaak is de planning krap en de patënt niet meer zo vlot. Wederzijds geduld is dan een schone zaak.
En wordt er ook over nagedacht of een herhaalbezoek op de polikliniek bijvoorbeeld voor een glaucoompatient, standaard ieder halfjaar, kan worden opgerekt naar een jaarscontrole?Ofwel kan er ook een leeftijdsstaffel voor controlebezoeken worden opgesteld?

Dat geeft een besparing en ontlasting. Of zie ik dat verkeerd?

“De inspectie gebruikt de gegevens uit de basisset ziekenhuizen jaarlijks om risico’s binnen zorgprocessen in kaart te brengen en te verminderen . De inspectie beoordeelt op basis van de verkregen informatie welke risico’s of welke ziekenhuizen nadere aandacht behoeven. Omdat het om informatie gaat die indicatief is, worden eventuele handhavende maatregelen door de inspectie pas genomen ná nader onderzoek”.

Het resultaat telt ziekenhuizen 2011.
Den Haag: Inspectie voor de Volksgezondheid. jan 2013. 168 blz.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder klantgerichtheid, Patientgerichtheid, patientveiligeheid, Patientveiligheid, prestatieindicatoren, Ziekenhuizen

Plaats een reactie