Langs de meetlat: transparantie in de zorgsector getoetst.

Het kan altijd nog beter!

Als men de kwaliteit van zorg wil beoordelen dan zal er gemeten moeten worden. Daarvoor heeft men indicatoren nodig.
Een indicator is een meetbaar fenomeen (meestal een getal) dat een signalerende functie heeft. Wijkt een indicator af van een afgesproken norm dan is bijsturing mogelijk. Indicatoren geven dus een aanwijzing over de mate van kwaliteit van een bepaald aspect van de gezondheidszorg.

Indicator = verschijnsel dat op iets wijst, factor die iets aangeeft (vDale)

Je kunt denken aan:

  • Academische-indicatoren – > UMC
  • Inkoop-indicatoren – > Zorgverzekeraar
  • Keuze-indicatoren – > Patiënt
  • Toezicht-indicatoren (prestatie indicatoren) – > Inspectie
  • Uitkomstindicatoren – geven patiënten en zorgverzekeraars informatie over de effectiviteit van de geleverde zorg.
  • Volume-indicatoren -> Zorginkoop.
  • Zorginhoudelijke indicatoren  ->  Zichtbare zorg

De Algemene Rekenkamer heeft recent een rapport; Indicatoren voor kwaliteit in de zorg uitgebracht over de behaalde resultaten in de zorgsector met betrekking tot transparantie. In hoeverre hebben de initiatieven van het ministerie van VWS toe gewerkt naar de verbetering van de kwaliteit van zorg?
Het blijkt dat de diverse ministers er in de afgelopen 16 jaar niet in geslaagd zijn om de zorgsector zelf voldoende indicatoren te laten ontwikkelen. Ondanks een investering van ca € 31 miljoen, in de afgelopen 5 jaar.De stabiliteit en kwaliteit van de meeste indicatorensets om kwaliteit te meten is te licht bevonden. Bovendien zijn er nauwelijks indicatoren ontwikkeld die de uitkomsten van zorgverlening adequaat kunnen meten.

De bruikbaarheid valt tegen zo concludeert de Rekenkamer.

De minister van VWS is van mening dat inmiddels het «glas half vol» is  met perspectief op verbetering.
De Rekenkamer concludeert dat alles trager verloopt dan gehoopt.

Onlangs bracht de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) het rapport Beperkt zicht : Onderzoek naar de betrouwbaarheid, validiteit en bruikbaarheid van prestatie-indicatoren over de kwaliteit van de Nederlandse ziekenhuiszorg uit.
In opdracht van de NFU hebben het AMC, LUMC en Erasmus MC vanaf 2010 onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid, validiteit en bruikbaarheid van prestatie-indicatoren over de kwaliteit van de Nederlandse ziekenhuiszorg.
Met betrekking tot kwaliteitsindicatoren voor Borstkanker en Heup/Knievervangingen zijn de volgende bevindingen gerapporteerd:
1) Definities worden verschillend geïnterpreteerd met onvergelijkbare indicatorenscores als gevolg;
2) Grote diversiteit in dataregistratie, data ontsluiting en zelfrapportage door ziekenhuizen;
3) Toename in FTE’s ten behoeve van dataverzameling en rapportage;
4) Gerapporteerde indicatoren zijn beperkt betrouwbaar;
5) Validiteit van de gerapporteerde indicatoren valt in beperkte mate vast te stellen;
6) Zichtbare Zorg indicatoren worden anno 2012 nauwelijks gebruikt voor intern kwaliteitsbeleid in ziekenhuizen.
Geconcludeerd kan worden dat verdere ontwikkeling noodzakelijk is om kwaliteit van zorg op betrouwbare wijze te meten. De universitair medische centra zullen hier actief aan bijdragen.

Kwaliteitswet zorginstellingen. link
Hoofdstuk II. Eisen. 2-6.
De zorgaanbieder biedt verantwoorde zorg aan. Onder verantwoorde zorg wordt verstaan zorg van goed niveau, die in ieder geval doeltreffend, doelmatig en patiëntgericht wordt verleend en die afgestemd is op de reële behoefte van de patiënt.

meetlat

Bronnen:

  • Indicatoren voor kwaliteit in de zorg: Algemene Rekenkamer. Tweede Kamer, vergaderjaar 2012–2013, 33 585, nr. 1-2. Den Haag:SDU Uitgevers, maart 2013. 20 blz. pdf
  • Beperkt Zicht: Onderzoek naar de betrouwbaarheid, validiteit en bruikbaarheid van prestatie-indicatoren over de kwaliteit van de Nederlandse ziekenhuiszorg: Amsterdam: Academisch Medisch Centrum UvA, afd. Sociale Geneeskunde, Erasmus Medisch Centrum, Afd. Maatschappelijke Gezondheidszorg, Leids Universitair Medisch Centrum, Afd. Medisch Besliskunde. Utrecht: NFU, febr 2013. 99 blz. ISBN nummer: 978 90 9027307. pdf   Bijlage. pdf
  • Het resultaat telt 2011. Den Haag: Inspectie voor de gezondheidszorg, jan 2013. 168 blz. pdf
  • Prestatie-indicatoren voor ziekenhuizen: methodologie van onderzoek 9: meten van de kwaliteit van zorg. Auteurs: Siregar, S., R.H.H. Groenwold, M.I.M. Versteegh, L.A. van Herwerden  Ned Tijdschr Geneeskd 2012;156:A5487 pdf 
Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder AMC, Patientgerichtheid, patientveiligeheid, prestatieindicatoren, Ziekenhuizen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s