Marketingterreur door ziekenhuizen?

Aanleiding van dit blogbericht is:

Een opinie stuk in het Parool*, (website) van Xander Koolman en Rianne Schreuder, waarin zij stellen dat de marketinguitgaven van ziekenhuizen drastisch toenemen.

In een tijd waar de broekriem in het ziekenhuis (de mijne) wordt aangesnoerd, toch een zonderlinge ontwikkeling.

Naast de los gebarsten discussie over het prijsplafond in de zorg, lijkt het niet te rijmen dat er veel geld aan marketing door de ziekenhuizen wordt uitgegeven

Een gebrek aan betrouwbare kwaliteitsindicatoren zouden de ziekenhuizen ertoe dwingen hun geld in marketing activiteiten te steken. Ziekenhuizen schijnen elkaar tegenwoordig op leven en dood te moeten beconcurreren. Zo niet dan kunnen allianties en fusies eventueel nog solaas bieden.

Doel is, de patiëntenstromen naar jouw ziekenhuis te leiden.

“Een artikel in Het Parool van 5 augustus 2014 laat zien dat het OLVG inmiddels een zeventien man sterke marketingafdeling heeft. De werkelijke marketingkosten binnen ziekenhuizen bestaan uit veel meer dan marketingmedewerkers. Zo worden artsen gevraagd bijdragen te leveren in de vorm van tweets op Twitter, blogs en video’s op YouTube. Daarnaast experimenteren ziekenhuizen met advertenties”

Het AMC dingt mee naar de NRC charity award.

Het wonderlijk is dat ik altijd zaken aan elkaar ga verbinden, die op het eerste gezicht totaal niets met elkaar te maken hebben. Ik zie daar vaak wel een verbinding.

Zoals met het meeuwenbericht:
In het NRC van 21/08/14-C13-Zap “Meeuwenterreur altijd beter dan onthoofding” schrijft Beerekamp dat het journaal snakt naar een positief bericht.
Waar de normale Hollandse zomer staat voor komkommernieuws wist het ziekenhuis vaak met een primeur te komen en zo wekenlang het gezondheidsnieuws te domineren. Een staaltje voordelige marketing.

Het waren vaak lichtvoetige zaken als oranjegips, deelname aan de gayparade e.d.

In deze oorlogszuchtige tijd is het enige wat de ziekenhuizen in stelling kunnen brengen hun marketingbudget.

Ook daar heb je kwaliteitsverschillen in.

AH to go
Overigens AH profiteerde niet van het WK, de omzet steeg niet noemenswaardig, de hamsters bleken wel een hit.

Ziekenhuismarketing
Spaar nu voor een privéziekenhuis.
Laat het ziekenhuis  een miniatuurziekenhuis ontwikkelen voor de promotie markt .

Bij elke 100 euro aan behandelkosten ontvangt u,
uw eigen dokter, verpleegkundige, diëtist, bed, verbandtrommel ….

Spaar ze allemaal!

Of valt dit ook onder toenemende (marketing) terreur.


 

 

bron:

* ‘Ziekenhuizen houden een wapenwedloop om een positief imago’ Parool 20/08/14 link

meer weten:
http://www.zorgmarketingplatform.nl/

 


 

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Zonder categorie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s